Članak 1.
Etičkim kodeksom osobnog asistenta i korisnika usluga utvrđuju se načela i pravila ponašanja osobnih asistenata kojih su se oni dužni uvijek pridržavati s ciljem očuvanja i daljnjeg razvoja ljudskih prava i dostojanstva korisnika kao samostalne i neovisne osobe.
Članak 2.
Pri pružanju profesionalnih usluga u kontaktu s korisnicima, roditeljima, skrbnicima, stručnjacima, radnicima udruge i ostalim osobama s kojima korisnik održava osobne kontakte osobni asistenti su dužni koristiti jezik, termine i razinu komunikacije koji su posve razumljivi.
TEMELJNA NAČELA
Članak 3.
Na prvo mjesto stavlja se dobrobit korisnika, zaštita zdravlja, prikladno okruženje korisnika usluga te se uvažavaju prava i različite potrebe korisnika usluga.
Članak 4.
Korisnika usluge potrebno je kroz jasnu i primjerenu komunikaciju upoznati sa svrhom i ciljem usluge osobne asistencije, u skladu s njegovim mogućnostima.
Briga za dostojanstvo, povjerljivost i poštovanje korisnika i članova njegove obitelji kroz, pristojnost i izražavanje u njegovoj prisutnosti i odsutnosti, dužnost je svih osobnih asistenata, kao i kontrola vlastitih emocija u svrhu izbjegavanja subjektivnosti u procjenama i radu.
Članak 5.
Osobni asistenti su dužni korisnicima usluge pružati uslugu osobne asistencije sukladnu očuvanim sposobnostima i interesima korisnika, voditi brigu o njihovom mentalnom, emocionalnom i fizičkom razvoju u cilju poticanja njihovih maksimalnih mogućnosti.
Članak 6.
Od svih korisnika usluge očekuje se da budu pošteni i dostojni povjerenja, njeguju pravedne međuljudske odnose te surađuju s ostalim radnicima i stručnim suradnicima udruge u svrhu ostvarivanja ciljeva neovisnog življenja i podizanje kvalitete života osoba s invaliditetom.
Članak 7.
Neprihvatljivo je svako neprimjereno uznemiravanje i ponašanje prema drugoj osobi, kojemu je cilj povrijediti njezinu osobnost.
Uznemiravanjem se osobito smatra svaki čin kojim se ponižava ili vrijeđa druga osoba, osobno dostojanstvo, ometa njezino obavljanje radnih zadataka ili smanjuje kvaliteta života te osobe.
Neprihvatljivo je svako spolno uznemiravanje. Spolno uznemiravanje je specifičan oblik uznemiravanja koji uključuje ponavljano neželjeno upućivanje verbalnih i fizičkih prijedloga spolne naravi drugoj osobi, fizičko zlostavljanje, ponavljano neželjeno iznošenje šala i opaski koje su spolno obojene, uključujući referiranje na spol i spolnu orijentaciju, ruganje i ismijavanje koje je spolno obojeno, izlaganje spolno uvredljivom i uznemirujućem materijalu te zahtijevanje spolnih usluga u zamjenu za određeno djelovanje s pozicije autoriteta
Prilikom pružanja usluge osobne asistencije trebaju se izbjegavati situacije koje između radnika mogu dovesti do sukoba interesa.
ODNOSI OSOBNIH ASISTENATA I KORISNIKA USLUGA
Članak 8.
Osobni asistent će pružati uslugu:
a) sukladno Ustavu, zakonima i drugim propisima o radu te statutu udruge, vodeći istodobno računa o pravilnom i pravodobnom obavljanju poslova koji su mu povjereni;
b) pazeći posebno na poštivanje i zaštitu osnovnih ljudskih prava utvrđenih Ustavom, zakonom, UN Konvencijom o pravima osoba s invaliditetom i Konvencijom o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda;
c) poštujući uvijek dostojanstvo korisnika, bez obzira na to o kojoj se osobi radi i bez obzira na njen status, kao i bez diskriminacije u pogledu vjere, spola, spolnog određenja, nacionalnog i regionalnog porijekla, pripadanja etničkoj grupi, boji kože, dobi ili po bilo kojem drugom osnovu;
d) objektivno, nepristrano i neovisno o izvanjskim stavovima i pritiscima;
e) sukladno primjerenim postupcima koje zahtjeva korisnik;
f) uz dužno poštivanje primjerenih pravila o prioritetima koje utvrđuje korisnik i
g) ulažući svakodnevne napore u svoje stručno usavršavanje.
Članak 9.
Osobni asistenti su dužni:
a) slijediti upute korisnika i pružati usluge sukladno primjerenim nalozima korisnika;
b) pružati usluge u vrijeme koje odredi korisnik;
c) voditi dnevnik rada po aktivnostima i to po danima i satima;
d) čuvati kao profesionalnu tajnu sve što su doznali o korisniku i njegovim pravima, obvezama i interesima, osim ako bi to predstavljalo kažnjivo djelo;
e) paziti da svojim ponašanjem ne nanesu štetu korisniku;
f) nadoknaditi štetu nastalu zbog nepoštivanja ovog Kodeksa, sukladno općim propisima o odgovornosti za štetu;
g) uvažavati korisnika i odnositi se prema njemu s poštovanjem na način koji isključuje svaku diskriminaciju, zlostavljanje, uznemiravanje ili iskorištavanje;
h) ne prihvatiti usluge koje bi dovele do kompromitirajućih situacija ili poremećaja odnosa s korisnikom i njegove zlouporabe;
i) redovito se obučavati, vršiti nadzor i ocjenu svog rada, kao i sudjelovati u svim aktivnostima vezanim uz unapređenje rada osobnog asistenta.
Članak 10.
Odnos korisnika prema osobnom asistentu:
a) korisnik će se u svakodnevnom radu prema osobnom asistentu odnositi primjereno i s uvažavanjem te biti pravedan;
b) korisnik će se suzdržavati od privatiziranja odnosa te poticanja osobnog asistenta na djelovanje koje nije sukladno s ovim Kodeksom;
c) korisnik će pravodobno obavijestiti osobnog asistenta o svim planiranim zadacima te mu osigurati potrebne informacije kako bi osobni asistent svoje dužnosti mogao dobro i ispravno obavljati;
d) u organizaciji rada korisnik će definirati zadatke i uskladiti ih u najvećoj mogućoj mjerni s mogućnostima, sposobnostima i vještinama svojeg osobnog asistenta;
e) korisnik će poticati osobnog asistenta na stručno usavršavanje i obrazovanje
Članak 11.
Kao opravdani razlog za izvanredni otkaz ugovora o radu, bez obveze poštivanja propisanog ili ugovorenog otkaznoga smatraju se:
a) neizršavanje ili nesavjesno, nepravovremeno i nemarno izvršavanje naloga korisnika usluge;
b) neopravdan izostanak sa posla ili samovoljno napuštanja posla, zbog čega se poremećuje rad ili organizacija usluge osobne asistencije;
c) neovlašteno korištenje imovine korisnika usluge;
d) povreda propisa o sigurnosti i zaštiti na radu, zbog čega je nastupila ili mogla nastupiti šteta za korisnika usluge ili njegovu imovinu;
e) odavanja profesionalne tajne određene zakonom, drugim propisom ili općim aktom udruge;
f) zlouporaba položaja ili prekoračenje ovlasti za ostvarivanje svojih osobnih interesa;
g) svaki čin, pojedinačan ili ponavljani, verbalni, neverbalni ili fizički koji stvara ili pridonosi stvaranju neugodnih i neprijateljskih radnih okolnosti ili koju drugu osobu zastrašuje, vrijeđa ili na bilo koji način omalovažava ili ponižava;
h) nepropisni i nekorektni odnosi osobnog asitetnta prema korisnicima usluge i članovima njegove uže obitelji;
i) Otuđivanje, pronevjera, oštećenje ili uništavanje imovine nepravilnim rukovanjem ili nemarnim odnosom prema radu;
j) trajno narušeni osobni odnosi između korisnika usluge i osobnog asistenta zbog čega, uvažavajući sve okolnosti, daljnje pružanje usluge od strane osobnog asistenta nije moguće.
Članak 12.
Korisnici usluga i osobni asistenti mogu se obratiti predsjedniku udruge i ukazati na ponašanje osobnih asistenta i korisnika, koje je protivno odredbama ovoga Etičkoga kodeksa.
Prije davanja odgovora predsjednik udruge zatražit će pisano očitovanje, ili drugo prikladno očitovanje, osobe na kojeg se odnosi pritužba i provesti odgovarajuće postupke kako bi se utvrdile odlučne činjenice.
Predsjednik može po potrebi pokrenuti postupak zbog povrede radne obveze utvrđene zakonom, Statutom udruge, Etičkim kodeksom ili drugim propisom.
UPOZNAVANJE OSOBNOG ASISTENTA S ETIČKIM KODEKSOM
Članak 13.
Predsjednik, ili osoba koja je ovlaštena od strane predsjednika, dužna je sve osobne asistente i korisnike, kao i ostale osobe koje na bilo koji način sudjeluju u radu i djelovanju udruge, upoznati s odredbama ovoga Etičkog kodeksa.
Osobni asistenti koji se primaju u radni odnos moraju prije potpisivanja ugovora o radu biti upoznati s odredbama ovoga Etičkog kodeksa te se istoga pridržavati.
Članak 14.
Etički se kodeks ističe na vidnome mjestu u udruzi. Ovaj Etički kodeks može se objaviti na internetskoj stranici udruge.
Etički kodeks mora poznavati svaki radnik udruge.
STUPANJE NA SNAGU
Članak 15.
Etički kodeks stupa na snagu danom donošenja.
You must be logged in to post a comment.